Skip to content

Java Eğitimleri 23 – Nesne Yönelimli Programlamaya(OOP) Giriş

Merhabalar,

Bu yazımızda nesne yönelimli programlamadan bahsedeceğiz biraz. Nesne yönelimli programlama ile java dilinde yazılıma tam anlamıyla ayak basmış oluyoruz.

 

Nedir nesne yönelimli programlama?

Yazılım olarak değil de daha basit düşünelim bunu. Etrafımızda bir sürü nesneler bulunmakta: kalem, ağaç, masa, sandalye, kumanda vs. Bu nesneler de birbirinden farklı özelliklere sahip. Kalem yazı yazmayı, kumanda belli tuşlarla belli bir hareketi, masa ders çalışmayı sağlar. İşte nesne yönelimi derken tam anlamıyla bundan bahsetmiş oluyoruz.

 

Sınıflarda işlem yaparken, işlem belirleyicilerini kullanırız. Bu işlem belirleyicileri; public, private ve protected’tır. Bu belirleyicilere bir sonraki yazımızda daha detaylı değineceğiz. Ancak public ve private arasındaki en temel fark; private olarak tanımlanan değişkeni farklı sınıflarda kullanamazken, public olarak tanımlanan değişkenleri kullanabiliyoruz. Bununla ilgili bir örnek yapalım:

 

Kalemler ve test adında 2 sınıf oluşturduk. Kalemler sınıfındaki işlemlerimiz:

 

public class kalemler {

    
    
    private String renk;
    private int sayi;
    private String tipi;
    
    
}

 

Test sınıfındaki işlemlerimiz:

public class Test {

    public static void main(String[] args) {
        
        
        kalemler k = new kalemler();
        
        k.renk = "Kırmızı";
        
    }

}

 

Bu sınıftaki işlemimizi, tanımlamış olduğumuz private belirleyicisi nedeniyle gerçekleştiremiyoruz. Çünkü programımız, diğer sınıftaki değeri kabul etmemektedir.

Private belirleyicisi, değişkenin kullanılması istenilmediği durumlarda tanımlanabilir. Çünkü birden fazla yazılımcının çalıştığı bir projede değişkenler karmaşıklık yaratabilir. Bu karmaşıklığı önlemek için de private olarak tanımlanmalıdır. Yukarıdaki örnekte programı çalıştırdığımzda java hata verecektir. Hataya tıkladığımzda ise private olarak tanımlanan değişkenin public olarak tanımlanması ya da private tanımının silinerek işleme devam edilmesi istenecektir. Private tanımını, public olarak değiştirerek programı çalıştıralım.

 

Kalemler sınıfı:

public class kalemler {

    
    
    public String renk;
    public int sayi;
    public String tipi;
    
    
}

 

Test Sınıfı:

 

public class Test {

    public static void main(String[] args) {
        
        
        kalemler k = new kalemler();
        
        k.renk = "Kırmızı";
        k.sayi = 5;
        k.tipi = "Tükenmez ";
        
        System.out.println("Kalemin Rengi : " + k.renk);
        System.out.println("Kalem Sayısı  : " + k.sayi);
        System.out.println("Kalemin Tipi  : " + k.tipi);
        
        
        
    }

}

 

Çıktımız:

 

Tanımlamalarımız bu şekilde. Umarım faydalı bir yazı olmuştur. İyi çalışmalar 🙂 

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: